006. Snejk, Sneeeeeejk!
Ok. Siemanko wszystkim. Pora weekendowa, także mam dla Was najświeższą porcję newsów dotyczych postępów prac nad moją gierką indykową (czyt. niezależną). Także bez zbędnego gadania, za-czy-na-my.
- - - - -
- 1. Panel Informacyjny (faktycznie działający w grze) -
Jak w tytule, jest i działa. Póki co był jedynie grafiką zrobioną w Photoszopie, a teraz jest w grze i nalicza, pokazuje te wszystkie zmienne (główne) o które mi chodziło. Zasada jego działania jest prosta - klikamy w 'TAB' (wstępnie taki klawisz, bo Steruje się Snejkiem na WSADzie, także to pasuje) lub 'Select' na Padzie, gra się zapauzuje i pokaże nam się taki Panel właśnie, gdzie raz, możemy sobie zrobić faktyczną Pauzę/Przerwę, a dwa, możemy sobie zobaczyć jakie postępy zrobiliśmy w Całej Grze (ale też te Aktualne, jak Energia czy Surowce).
![]() |
Gif.1 - Działający realnie panel informacyjny (pauza) |
- - - - -
- 2. Szybkie Info (faktycznie działające w grze) -
Jak wyżej, jest wprowadzone już w grze i faktycznie cały czas nalicza i pokazuje wszelkie Zmienne i ich Wartości, jak Energia, Zebrane Surowce, ale jego główną zaletą jest to, że może być włączony na sekundę, nie aktywuje żadnej Pauzy ani nic, pokazuje informacje Bierzące, dotyczące tej Aktualnie Misji w którą gramy (brakuje tu, jak i w Panelu Info. jedynie miejsca na Karty do Drzwi, ale to będę dopiero wprowadzał). Działa na zasadzie trzymanego klawisza (na klaw. 'Q' / na Padzie 'B'). I jak długo mamy dany klaw. wciśnięty, tak długo Szybkie Info jest wyświetlane (w przyszłości pomyślę jeszcze o tym, czy nie zrobić tego tak, że pokazuje się ono, w zależności od pozycji Snejka na ekranie, tzn. jeśli jest na Dolnej Części Ekranu, to Szybkie Info się pojawia na Górze i vice versa). Póki co działa super. Git.
![]() |
Gif.2 - Działające realnie szybkie info (bez pauzowania) |
- - - - -
- 3. Wczytywanie napisów z osobnego pliku -
Jest wprowadzone, takie podstawowe i działa. Chodzi mi tutaj o to, żeby po prostu wczytywał napisy i wyświetlał je w danym miejscu, np. Opisy Misji czy napisy wszelkie w Panelach i generalnie wszędzie - jednocześnie pomyślałem o tym, żeby działał w dwóch językach (polskim i angielskim, dodatkowo). Póki co można w trakcie działania gry przełączać sobie języki na klawiszu, ale pewnie w wersji końcowej będzie po prostu taka opcja gdzieś w Menusach (dostępnych w każdym momencie gry, także można sobie w locie przełączać, a właśnie systemik ten sam wprowadzi odpowiednie napisy (z pliku) w odpowiednie miejsca w grze. Przyznaję, że pierwszy raz coś takiego wprowadzam i trochę to skompliowane, ale powoli będę to robił i myślę że bezbłędnie będzie działać (tak jak należy) :)
![]() | ||
Gif.3 - Wczytywanie tekstu z pliku ( i ich zmiana w locie ) - Panel Informacyjny |
![]() |
Gif.4 - Wczytywanie tekstu z pliku ( i ich zmiana w locie ) - Szybkie Info |
- - - - -
- 4. Apteczki -> Naprawy -
Po prostu zmiana Apteczek, na Naprawy -> generalnie chodzi o myślenie i nazewnictwo. Leczyć się właśnie będziemy na zasadzie apteczek, natomiast nie bardzo to pasuje do "leczenia" Statku Kosmicznego, dlatego będą Naprawy: Lekkie (dodaje 20pkt) i Mocne (dodaje 50pkt). Będą one do Zakupienia w Sklepie przed Misją - w trakcie możemy liczyć jedynie na Naprawy, które mamy zakupione i Autoregenerację/Autonaprawę (jeśli mamy ten Dodatek Zainstalowany w naszym Statku).
- - - - -
- 5. Podstawowe Strzelanie PLUS -
Popracowałem trochę nad tym, żeby Strzelanie faktycznie było przyjemne i po prostu żeby fajnie się strzelało i tym samym zabijało naszych przeciwników czy inne rzeczy :)
Także dodałem przede wszystkim dużo większą Szybkość wychodzących strzałów/na sekundę, zmieniłem też Grafikę Pocisku i przede wszystkim, dodałem animację wysuwających się dwóch Działek, po bokach Wężobota oraz to, że strzelanie jest Naprzemienne (raz z jednego, raz z drugiego). Żeby Strzelać oczywiście wystarczy wcisnąć i trzymać klawisz 'CTRL' lub 'X' na Padzie. Jak puścimy, to strzelanie się wyłącza, działka się chowają, a co 10 sekund jeśli strzelamy, to włącza się dźwięk przeładowywania.
(Niestety nie mam jak w gifie pokazać tego razem z dźwiękami, ale uwierzcie mi, fajnie jest. Jak będzie już jakiś większy gameplay do pokazania, to nagram filmik, wrzucę go na swój kanał YT i po prostu podlinkuję w którymś kolejnym wpisie do bloga).
![]() |
Gif.5 - Już normalne strzelanie ( a nie takie piu piu piu :P ) |
- - - - -
- 6. Podstawowe Zmiany Prędkości Wężobota (Biegi) -
No właśnie. W trakcie gry będą przeróżne sytuacje, więc jedna prędkość nie wchodzi w grę (nie wchodzi w grę hehe, dobre :P), dlatego w formie Kart Ulepszeń, będziemy mogli zdobyć aż do 3 trybów - Wolny (podstawowy), Średni i Szybki. Jest super ta zmiana, bo faktycznie w zależności od potrzeb, możeby sobie ręcznie zmienić bieg i dopasować prędkość do naszych umiejętności i wyzwania danej Arenki - a tego będzie cała masa, od wąskich tuneli i przejść, dodatkowo z kolcami, które nas ranią, różni przeciwnicy, wieżyczki, beczki, lasery i wiele innych, także cieszę się że ta opcja/mechanika już jest. Dodatkowo, żeby zawsze mieć wiedzę na temat tego, jaką aktualnie mamy prędkość, przy zmianie wyświetla się na sekundę malutki panel nad głową Snejka (jest to wstępna wersja, ale póki co mi się podoba, więc zostaje).
![]() |
Gif.6 - Normalnie prawie jak NFS, ino że z Wężem :P |
- - - - -
- 7. Jakikolwiek Przeciwnik... BECZKA! :P -
Chciałem w tym miejscu w końcu wprowadzić jakiegoś Przeciwnika, nawet jeśli jeszcze będzie nieruchomy, ale żeby powprowadzać podstawowe systemy do gry: Strzelania, Dostawania Hitów/Ciosów, Zderzania/Kolizji czy Śmierci/Wybuchania - a każda z tych czynności, ma swoje własne Zmienne, Wartości, Stany, Animacje, Dźwięki. Tak to wygląda, dużo tego.
Podoba mi się baaardzo (szkoda że nie możecie tego usłyszeć, bo to odbiera połowę frajdy z rozwalania rzeczy!). Zrobiłem coś takiego, że Przeciwnik, w tym wypadku Beczka, w miarę tego, jak będziemy do niej strzelać, będzie się robiła coraz bardziej Czerwona, a kiedy jej Energia zmaleje do zera, wtedy Wybucha (wtedy też będzie wylatywał z Przeciwników ZŁOM, czyli surowiec dostępny w grze, który należy Zbierać (nie będzie można go nigdzie zakupić, a dzięki niemu będziemy mieć możliwość Naprawiania naszego Pancerza... ale o tym kiedy indziej).
![]() |
Gif.7 - Kurde, w końcu coś do rozdupcania! :P |
- - - - -
- 8. Zaczerwieniający się Pasek Energii Gracza -
Dokładnie jak w tytule. Nie ma to większego znaczenia, ale fajnie jest dodawać takie drobne zmiany, animki itd., to ożywia całość odbioru gry (poza tym, to wygląda bardziej zawodowo, a mniej amatorsko, a to też ważne). Także jest - gra sobie nalicza naszą Energię i w zależności o tego, im bliżej zera jest, to tym bardziej Czerwony się Pasek Energii robi (zarówno w Panelu Informacyjnym jak i Szybkim info).
![]() |
Gif.8 - Lepszy Pasek Energii |
- - - -
- 9. Systemik Alarmu Niskiej Energii Wężobota -
Po wprowadzeniu tego Zaczerwieniającego się paska energii chciałem właśnie jakoś dodatkowo poinformować gracza, że ma mało energii (bo w trakcie walki, kiedy faktycznie będzie mało czasu na zerkanie na Panele, bo wir walki itd.). Także kiedy Energia spadnie nam poniżej 25 pkt. (póki co), to wokół całego ekranu będzie mrugać taka Czerwona Ramka (jest też deliatny dźwięk alarmu co jedną sekundę). Całość mi się podoba, a dla Ramki znalazłem póki co jeszcze jedno fajne rozwiązanie...
![]() |
Gif.9 - Alarm niskiej ilości węglowodanów |
- - - - -
- 10. ...Ramka informuje nas o dostawanych Hitach lub zebranych Surowcach -
Właśnie tak. Kiedy oberwiemy od kogoś, to na sekundę się zapali na Czerwono. Kiedy Zbierzemy Surowiec, to na ułamek sekundy zapali się na kolor Błękitny (Trypton) lub Szary (Złom). Być może znajdzie się więcej zastosowań, bo to rozwiązanie, taki wizualny dodatek strasznie mi się podoba. Można go wykorzystać też, kiedy zbierzemy Kartę do Drzwi lub kiedy wyzwoleni przez nas ludzie będą wsiadać do Wagonów (czyli tego, co znajduje się za "głową" Snejka).
![]() |
Gif.10 - Dodatkowa ramka wizualizacyjno-informacyjna |
- - - - -
- 11. Sposób na Teksturowanie całych Arenek -
Nie rozpisując się za bardzo - jakby obliczyć ilość obiektów/sprajtów na ekranie (jeśli chodzi tylko o mikroTesktury, które mają 8x8 pikseli -> czyli to, co się układa na górę Ścian (grafika Ścian), to jedna Arenka miałaby pewnie około 100-200 takich malutkich sprajtów, a Aren na Mapie może być nawet i parędziesiąt, więc jak łatwo obliczyć, komputer musiałby trzymać w pamięci nawet parę tysięcy takich sprajtów i je wyświetlać odpowiednio (być może nie wpływa to zbytnio dziś na performance takiej gry na nowych kompach, ale i tak mi się to nie podoba i chciałem to znacząąąąąąąąco obniżyć - optymalizacja!). Także teraz, zamiast pojedyńczych sprajtów 8x8, jest jeden sprajt na Arenkę czyli 320x240, a na nim się po prostu ręcznie Rysuje poszczególne kafelki/sprajty 8x8. Nie wiem czy to jasno wyjaśniłem, może GIF trochę pomoże. To proste rozwiązanie wbudowane w Konstrukta, ale jeszcze z niego nie korzystałem, a z pierwszych prób, jest naprawdę super (nawet jest to na swój sposób relaksujące i odprężające takie rysowane tekstur z kafelek na gotową już planszę - w ten sam sposób dodaję też Cieniowanie wokół Ścian/Budynków etc.)
![]() |
Gif.11 - Tak się teraz tworzy Grafikę dla Plansz. Super to jest! |
- - - - -
- 12. Rozpoczęcie tworzenia Drzwi (Automatiko) -
Drzwi (sama gafika) już były zrobione, ale właśnie powoli zajmuję się wprowadzaniem ich działania w grze. Chcę żeby było tak: kiedy drzwi "mogą się" nam otworzyć, to kiedy wjedziemy na pewne pole przed drzwiami, drzwi się automatycznie otworzą, a sam Snejk automatycznie się wyśrodkuje pomiędzy dwoma skrzydłami drzwi i sobie przejedzie (w tym czasie nie będziemy mogli sterować). Będzie jakieś sekundowe przejście (w tym czasie zmiana Kamery, żeby pokazywała kolejną Arenkę), przejście się kończy i Snejk wyjeżdza z odpowiednich Drzwi i wtedy odzyskujemy możliwość Sterowania.
Wprowadziłem tutaj też: Karty do drzwi. Będą 4 kolory póki co (niebieski, czerwony, zielony, zółty) i będą one odpowiadać kolorom Drzwi, które otwierają, oczywiste. Będą one prawdopodobnie gdzieś ukryte na Mapie i żeby przejechać przez dane drzwi, będzie należało najpierw daną kartę posiadać/ondaleźć (kiedy nie będziemy mieli karty, wtedy odbije nas po prostu od zamkniętych drzwi [ale nie rani nas], będzie dźwięk, że nie mamy karty i tyle).
Będzie jeszcze jeden rodzaj drzwi: Szare. Będą one wykorzystywane do Zamykania Arenek (np. w czasie walki z miniBosami, żebyśmy nie mogli uciec, aż do pokonania Bosa [albo nas!]). One nie mają żadnej karty, działają same, automatycznie.
- - - - -
No i to by było na tyle jeśli chodzi o ten tydzień tworzenia i pracy nad grą. Trochę nawet udało się tego dodać i powiem szczerze, że jak sobie odpalam i jeżdzę, strzelam, to to faktycznie daje odczucie normalnej, fajnej gry (przynajmniej jej początków :P), także bardzo się cieszę. I cieszy mnie też to, że zbliżam się powoli do faktycznego tworzenia Arenek (a z nich całych Map czyli Pojedyńczych Misji) i w końcu będzie można coś pograć, postrzelać, porozwalać! :) Git. Także dzięki za uwagę, żegnam Was i jak zawsze, rozrywkowego weekendu i dobrego przyszłego tygodnia, zdrowia, szczęścia, pomyślności, joł! :P
To mówiłem ja, niżej podpisany, Ukasz.
- - - - -
Mój profil na itch.io: https://mikrostudiopolska.itch.io/
Komentarze
Prześlij komentarz